Nieuws Carambole Biljart

 

Carambole Biljart - Driebanden - Finale Buffalo League (NED)

'Driebanden' buigt zich over gedrag supporters

Gepost door op 27 juni 2018

'Driebanden' buigt zich over gedrag supporters

© Ton Smilde
De uitbundige sfeer bij het Haagse team had niets te maken met wangedrag van enkele supporters

NIEUWEGEIN - De Sectie driebanden van de KNBB heeft zich in een spoedoverleg gebogen over het gedrag van een deel van de supporters tijdens de play-off finale van zondag in Doetinchem. De wedstrijd tussen SIS Schoonmaak en HCR Prinsen om het kampioenschap van de eredivisie, de Buffalo league, werd bij momenten ontsierd door geschreeuw, afkeurende geluiden en kreten vanuit het publiek. Het sectiebestuur keurt de excessen af en wil gedragsregels invoeren om misstanden in de toekomst te voorkomen.

De finale van de play-offs werd in een tweekamp op zaterdag en zondag gespeeld in De Veemarkt in Doetinchem. Het Haagse team van SIS greep de titel. Dick Jaspers, de kopman van HCR Prinsen, beklaagde zich na afloop over het gedrag van een deel van de toeschouwers. ,,Ik heb dit alleen nog maar in Nederland meegemaakt'', zei de wereldtopper onder meer in zijn reactie. De Haagse kopman Glenn Hofman gaf Jaspers gedeeltelijk gelijk en vond ook dat er meer respect zou moeten zijn naar de spelers. Vanuit spelerskringen waren de reacties vrijwel unaniem. Commentaren van buitenaf gaven ook blijk van afkeur en irritatie en spraken van een nooit vertoonde, vijandige sfeer tijdens een biljartwedstrijd.

De Sectie driebanden heeft in een snelle evaluatie vastgesteld, dat er inderdaad sprake was van ontoelaatbaar gedrag. Bennie Deegens, bestuurslid wedstrijdzaken, zegt in een eerste reactie: ,,Voor ons was dit ook helemaal nieuw. Zaterdagavond was er al een uitbundige sfeer, maar ging het er iets beschaafder aan toe. Ik had niet de indruk dat mensen er last van hadden, maar dat komt natuurlijk ook omdat het 4-4 werd en er geen winnaar of verliezer was.''

Zondag, beseften ook Bennie Deegens en interim-voorzitter Paul Brekelmans, was het erger en heerste er bij vlagen een grimmige sfeer. Paul Brekelmans, die als arbiter aan één van de tafels stond, zei: ,,Ik heb het zelf niet eens zo gemerkt, de andere arbiters ook niet, omdat je geconcentreerd bent op het spel.'' Bennie Deegens: ,,Het begon eigenlijk zoals we bij de Masters in Berlicum hadden meegemaakt, gewoon lekker supporters, maar het escaleerde later en eindigde in af en toe respectloze opmerkingen. De partijen zijn niet stilgelegd, maar er is wel iets van gezegd. Cor Trampe, de teamleider van SIS Den Haag, heeft drie keer gevraagd om dit niet meer te doen. Ook ik heb gezegd dat men respect moest tonen. Dat ging heel even goed, maar het was zo weer vergeten.''

De Sectie driebanden wil dit gedrag in de toekomst trachten te voorkomen. Bennie Deegens: ,,De dartsbond heeft dit proces natuurlijk ook meegemaakt. Ik heb aan Willem La Riviere, directeur van de KNBB, gevraagd of hij wil informeren bij deze bond of daar inmiddels regels voor zijn gemaakt. Die hebben we toegestuurd gekregen en we gaan hiermee aan de slag om het toe te passen op onze sport. De tijden dat we bij biljartwedstrijden voortdurend om stilte vroegen, zijn voorbij. Maar het mag niet te ver gaan en er moet zeker altijd respect voor spelers zijn. Dat gaan we opnemen in gedragscode-regels. We willen daar ook berichten via de social media bij betrekken, want daar loopt het af en toe ook uit de hand.''

De Sectie benadrukt dat zowel organisatie, bond als arbiters onaangenaam verrast werden. ,,We willen regels invoeren hoe we hiermee om moeten gaan en ook arbiters zullen worden geïnstrueerd.'' Waar de schuldvraag moet worden gelegd, is in dit stadium niet aan de orde. Deegens: ,,Ik begreep dat het niet eens om Haagse supporters ging, maar ik ga niet met een beschuldigende vinger wijzen. We moeten gewoon zorgen dat we dit gedrag kunnen bestrijden, met de nadruk op respect voor spelers.''

De finalewedstrijden trokken een volle zaal met supporters

 

 

 

Terug naar al het nieuws

Opmerkingen

BBM
BBM
Supporteren nieuwe stijl!
Ik ben verbaasd over deze reactie van de KNBB want juist deze nieuwe manier van supporteren haalt de biljart sport naar hogere sferen waardoor het 'saaie en oudbollige' karakter verdwijnt... Het is nu al vijf na twaalf, laat ons nog (na)genieten van onze biljart sport.

Message 1/12 - Gepubliceerd op 27 juni 2018 14:44

Ton van Heumen
Ton van Heumen
Gedragsregels supporters
Topspelers zijn bestand tegen het nodige rumoer, klappen of juichen, want de tijd van absolute stilte, gefluister en knippende vingers is voorbij. Afkeurende gebaren en opmerkingen over het vertoonde spel door een van de spelers of juichen na een misser komt echter onsportief over en daarmee is een grens overschreden. Elke biljarter weet hoe de sfeer kan zijn op vijandig terrein, maar wangedrag hoort niet bij onze mooie sport.

Message 2/12 - Gepubliceerd op 27 juni 2018 15:37

Mike van der Heijden
Mike van der Heijden
Brabantse nachten....
Juist BBM! Jij begrijpt het! Totaal overtrokken reactie van de KNBB. Men spreekt over een grimmige sfeer... Echt ongelofelijk! De sfeer was heel erg goed, en zéker niet grimmig! Het kwam 1 of 2 keer voor dat er iets werd geroepen als “ga maar weer zitten”! Dat is vervelend en hoort niet, maar de nadruk zou moeten liggen op de positieve aanmoedigingen, gejuich en soms zelfs gezang bij de vaak prachtige caramboles en het hoge niveau wat de spelers haalde dit weekend.
Al dit gedoe haalt toch wat glans van de prachtige prestatie van het team van SIS... Erg jammer!

Message 3/12 - Gepubliceerd op 27 juni 2018 16:25

tank
tank
het klimaat
deze kampioens wedstrijd had ik als kopman de keu uit protest uitelkaar gehaald de Elfstedentocht kan ook alleen maar doorgaan als het klimaat daar voor geschiktis geen ijs geen Elfstedentocht het klimaat in een biljartzaal hoeft niet muis stil te zijn maar een wave willen nabootsen acht ik minder gepast biljarten is een sport waar veel techniek bijkomt kijken maar zeker ook concentratie en dat lukt niet met zoeen lawaai niet

Message 4/12 - Gepubliceerd op 27 juni 2018 19:47

jvdosr
jvdosr
Supporteren Nieuwe Stijl :-( ???
@BBM,
begrijp niet goed hoe onsportief gedrag en juichen om een misser van de tegenstander de biljartsport naar een hogere sfeer brengt. Mij lijkt het eerder het omgekeerde. Voor je het weet verglijdt je in extreem fanatisme en raken supporters slaags. Dan kom je vanzelf in de stratosfeer ,-)
Dat de tijden van complete stilte en een vingerknip achter ons liggen, lijkt me duidelijk. Maar laten we de sportiviteit hoog in het vaandel houden.

Message 5/12 - Gepubliceerd op 27 juni 2018 20:22

Feije
Feije
respect voor de winnaar??
Vanzelfsprekend komt respect voor de spelers op de eerste plaats. maar al met al vind ik de reactie van de KNNB bijzonder overtrokken en zeker niet van deze tijd. Al met al legt deze bijzondere manier van (gebrekkig) communiceren een smet op de geweldige prestatie van het team van SIS, die gedurende de gehele competitie gestreden hebben op plaats 1. Wanneer we de gehele finale, qua prestaties onder de loep nemen, lees ik nergens iets over het goede spel van Glenn in zijn finale partij of over de prestatie van Jelle die er een remise weet uit te slepen.

alles gaat nu over het zogenaamde wangedrag van de supporters en de dat de KNBB hier zich over gaat beraden. Misschien kunnen ze de tijd beter besteden aan een nieuw of ander format. Eigenlijk is het toch te gek dat, wanneer een team eindigt in een competitie met maar 1 poule nog weer eens moet strijden met de nummer 2 (of 3) om kampioen te worden?

Waarom dan niet, wanneer de NK kampioenen uit de 4e-, 3e, 2e en 1e divisie bekend zijn, deze nog 1 maal laten strijden tegen elkaar en de winnaar daarvan laten spelen tegen de winnaar uit de eredivisie? Dan heb je volgens mij een terechte kampioen van Nederland.


Kortom...ga je als KNNB alstublieft bemoeien met zaken die er echt toe doen, niet regels maken die er al zijn en houding en gedrag is nog altijd een verantwoordelijkheid voor een ieder voor zich.

Message 6/12 - Gepubliceerd op 28 juni 2018 00:53

Ton van Heumen
Ton van Heumen
@ Respect voor de winnaar
Op 23 en 24 juni 2018 zijn er meerdere publicaties geweest over de dubbele kampioenswedstrijd en werd het verloop van de spannende partijen omschreven. SIS uit Den Haag is de verdiende winnaar en Glenn moet wel formidabel hebben gespeeld tegen Dick om met 40-15 van hem te winnen. Raimond won met een ruime winst en nadat Jeffrey ook de laatste carambole had gemaakt wist Jelle van acquit met een serie van 7 gelijk te maken, terwijl Eddy zijn partij tegen Jean won. De leider na 22 wedstrijden is ook de terechte en verdiende kampioen.
Dit artikel gaat echter over de gedragsregels die de KNBB wil invoeren ten aanzien van een smet op met name het gedrag van enkele supporters. Individuele spelers blijken dit wangedrag verschillend ervaren te hebben. Eddy zei dat een topspeler daar tegen moet kunnen. Glenn zei dat hij wel iets gemerkt had maar dat het geen Haagse fans waren. Tegen de beste driebander van Nederland denigrerende opmerkingen maken als: Ga maar zitten jochie na een misser getuigt van weinig respect en mag niet meer gebeuren.

Gepubliceerd op 28 juni 2018 07:36

mart
mart
FINALE Doetinchem ( nogmaals )
De taak van een arbiter is om de leiding te nemen over een partij, en niet alleen over de spelers!!!

Hij moet ervoor zorgen, dat uit het publiek geen hinderlijke rumoer komt en desnoods om stilte verzoeken.
Wanneer toch teveel lawaai ontstaat, kan de partij worden onderbroken tot de rust is weergekeerd, dit is dus niet gebeurt en hebben op alle fronten gefaald.

Dit zijn de reglementen en niet anders!!
Hier kan je zoveel over discussiëren als je wil, maar dit zijn de regels , of je het leuk vind of niet.





Message 7/12 - Gepubliceerd op 28 juni 2018 01:03

Rodint
Rodint
Oude stijl/nieuwe stijl.
We zitten op dit moment in principe op een wisseling van oude stijl driebanden (met veel stilte en fluisteren), naar een nieuwe stijl driebanden met achtergrondmuziek, klappen na een mooie prestatie, juichen en aanmoedigingen over en weer. Dat sommige reageerders het ok vinden dat er denigrerende opmerkingen tegen spelers (en straks dus ook tegen arbiters) gemaakt worden, kan en wil ik niet begrijpen. Dat dit de eerste keer is dat het mis is gegaan, daar kon je op wachten. En dat de KNBB hier nu duidelijke regels voor wil maken is niet meer dan normaal. Nog een stap verder en je hebt knokpartijen in cafe's en zalen waar wedstrijden worden gespeeld. Moeten we daar op wachten? Je moet niet willen dat er beledigingen naar spelers of arbiters geschreeuwd worden. Dat de clubs hier ook een taak in hebben zal duidelijk zijn, maar het zou van de gekke zijn als elke club een "veiligheidsadviseur" (zoals bij voetbal) aan zou moeten stellen. Driebanden is een heel mooi spel/sport voor zowel speler als kijker en dat moet niet kapot gemaakt worden door enkele aso's.

Message 8/12 - Gepubliceerd op 28 juni 2018 09:05 - Bewerkt op 28 juni 2018 09:06

Wim van den Berg
Wim van den Berg
complimenten KNBB
Zeer fijn te vernemen dat de KNBB dit serieus neemt en uitwassen middels gedragsregels wenst te voorkomen.
En heel goed om te informeren bij de Dartbond ; het wiel hoeft immers niet twee keer te worden uitgevonden.

Message 9/12 - Gepubliceerd op 29 juni 2018 09:30

mart
mart
RESPECT
Geen greintje respect hadden ze voor Dick, luidkeels staan joelen als hij een bal miste ( jammer jonge werd er geroepen) tegen de beste speler van Nederland ooit .
Vergeet niet , dat als Dick over een aantal jaren zijn keu aan de wilgen gaat hangen.
Naar wie moeten we dan .."met alle respect "..Gaan kijken op wereld niveau ? Glen Hofman /Jp de bruin ?
Iedereen die mij NU leest zal nooit meer meemaken dat een Nederlander in het rijtje komt bij de beste 10 van de wereld.
Dan moeten we gaan juichen voor een Niet Nederlander, zoals nu op het wk voetbal ;)
Wat zal het saai worden zonder onze DICK JASPERS !!
Denk daar maar eens aan als je de volgende keer supporter bent en hij een bal mist .
Ongeacht voor welk team je bent, maar dit kan en mag niet .
En JA ik ben een Dick Jaspers fan !!
Voor wie moet je anders zijn als een echte Nederlandse biljart liefhebber .

Tot de volgende zitting

Houdoe



Message 10/12 - Gepubliceerd op 30 juni 2018 00:09 - Bewerkt op 30 juni 2018 00:58

Jos van der Aa
Jos van der Aa
Respect voor driebanders
Wat mij nog het meest irriteert in het verslag is dat de arbiters er zogenaamd niet van mee hebben gekregen, dat noem ik nou nog eens lekker laf zijn. We waren geconcentreerd bezig zegt hij, en Dick niet dan ? En die had er wel degelijk last van ! Dat de play offs iets toevoegen betwijfel ik ook, van mij mogen ze dat ook opheffen. Wie na de volledige competitie bovenaan staat is kampioen. Maar driebanden is en blijft een concentratiesport, en dat lukt alleen in een zaal waar rust heerst en niet in een heksenketel ! Kijk naar het crazy biljart toernooi, waarom staan daar niet de beste biljarters in de finale ?

Message 11/12 - Gepubliceerd op 30 juni 2018 22:47

H.E.Versteege
H.E.Versteege
Respect
Als perfecte ambassadeur voor de Nederlands biljartsport hoop je dat Dick Jaspers kan biljarten in een prettige omgeving, waarbij een ieder kan genieten van zijn spel. Waarom er denigrerende opmerkingen gemaakt moeten worden is mij een raadsel. Op dit soort wangedrag zit niemand te wachten. Dit verdient niemand en zeker niet Dick Jaspers. Als we de biljartsport de nek om willen draaien moeten we vooral zo door gaan. En ja, ik ben ook een Dick Jaspers fan en ongetwijfeld velen met mij.

Message 12/12 - Gepubliceerd op 1 juli 2018 10:42

Plaats een nieuwe opmerking